Het is alweer even geleden dat een vriendin van mij in het buitenwater heeft gezwommen. Vanwege de nasleep van Corona durft ze minder goed het koude water in te gaan. En heel begrijpelijk dat ze twijfelt, maar nog fijner dat ze het aangeeft. Ze wil namelijk heel graag weer buitenzwemmen en vertrouwen krijgen dat ze het ook écht kan. Tot eind januari heeft ze nog buiten gezwommen, maar nu is het dus alweer weken geleden dat ze voor het laatst in het koude water lag. Hoe start je weer met buitenzwemmen na een periode van afwezigheid? Of het nu wegens een ziekte is of wegens werk of tijdgebrek. Hoe pak je halverwege maart het buitenzwemmen weer op, na enkele weken afwezigheid in buitenwater?

Bij welke temperatuur kan ik weer buitenzwemmen

Het goede nieuws is dat je het kan, ongeacht de temperatuur. Enkele weken geleden in hartje winter heb je immers ook gezwommen in het (koude) buitenwater.  Mits je gezond en fit bent, kun je in maart weer starten. Mijn advies: bouw het buitenzwemmen rustig op, zodat je lichaam weer kan wennen aan de watertemperatuur én je weer voldoende vertrouwen krijgt dat het ook echt lukt.

Ik geef je onderstaande tips mee om weer te beginnen. Vind je de drempel na het lezen van dit blog toch nog te hoog, boek dan een 1 op 1 privé workshop met mij. Dan doen we het samen.

Doe het in het stappen, neem de tijd hiervoor

De eerste stap: bepalen dat je het gaat doen, deze keuze heb je als het goed is al in je hoofd gemaakt. Daarom ben je hier.

De tweede stap: haal de kou weer in huis en ga een week lang koud afdouchen of kleed je minder warm aan en zet de thermostaat een graadje lager. Ga naar buiten zonder jas.

De derde stap: het water opzoeken. Ga meerdere malen op verschillen tijdstippen naar je vertrouwde  zwemplek toe en observeer het water. Hoe ziet het water eruit, hoe staat de wind, de stroming, wie bevinden zich allemaal in het water, welke water vogels zie je?

De vierde stap: sluit aan bij de groep zwemmers waarmee jij normaliter zwemt. Kijk hoe zij het water ingaan, zwemmen en hoe ze eruit komen. Doe mee met de opwarming die ze erna doen en omarm weer dat blije voldane gevoel dat je normaliter hebt na de zwemsessie.

De vijfde stap: oefen met koudwater, ga naar de waterplas toe en probeer tot aan je kuiten het water in te gaan en wandel zo rustig heen en weer. Bouw de tijd rustig op.

De zesde stap: pak je zwemtas goed in en zet deze klaar in je auto.

De zevende stap: spreek af met je zwem-maatje en neem de FrisseDuik. 

Focus op je ademhaling.

En nu denk je wellicht okay, cool, dus er kort in en uit? Nee, het is geen nieuwjaarsduik. Vertrouw op je mindset en je lichaam, je weet dat het buitenzwemmen je een positief gevoel gaat brengen. 

Blijf er dus lang genoeg in om je ademhaling volledig onder controle te krijgen. Als dat het geval is, dat je je vrij genoeg voelt om goed te ademhalen in het water, dan is dat het moment om er weer uit te gaan.

Kanjer, welkom terug!

Wil je weten hoe andere zwemmers omgaan met hun zwemroutine?

En wil je weten wat het ‘Zwem zomer in’ programma inhoudt? Dan klik je op onderstaande button!

Voel je vrij om mijn blog in je eigen netwerk te delen!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •