Wat heb je nodig als je gaat openwater-/winterzwemmen?

Voor openwaterzwemmen heb je maar heel weinig nodig:

  • mentaal bepalen dat je het gaat doen!
  • een fiets of een auto om naar je zwemlocatie te gaan
  • basisbenodigdheden voor het zwemmen zelf en daarna, afhankelijk van het seizoen

Dit heb je nodig in de zomer:

  • zwembroek of badpak
  • handdoek
  • zonnebrand

Daarmee is de pretzwemmer al klaar. Wil je echt een zwemtraining gaan doen, dan raad ik je aan om ook in je zwemtas te stoppen:

  • badmuts
  • zwembril
  • zwemschoentjes

Je kunt zonder, maar in de zomer en in zee draag ik altijd zwemschoentjes van Speedo. Handig om mee te zwemmen en ze voorkomen krabbenbeten in je tenen.

En blijf je wat langer weg, vergeet dan niet:

  • een flesje drinkwater
  • eventueel een kleine snack

Dit heb je nodig in de winter:

Voor de winter is het uit veiligheidsoverwegingen aan te raden om een zwembuddy mee te nemen. Hoe uitgebreid je verdere uitrusting is, hangt af van het weer.

Versie 1: basis in de winter

  • je zwembuddy
  • een zwembroek/badpak
  • oordoppen
    Ga je met je hoofd onder water dan zijn oordoppen een must, de kou kan op je evenwichtsorgaan slaan dat net ergens achter je oren zit.
  • een felgekleurde badmuts
    Opvallen in open water is sowieso een belangrijk aandachtspunt!
    Speedo heeft bubble badmutsen, die net iets dikker zijn dan een gewone badmuts dus warmer op je hoofd. En daarnaast heeft Speedo ook neopreen badmutsen. In de winter erg prettig om te dragen.
  • een zwembril die meer dan enkel je ogen bedekt
    In de winter gebruik ik altijd graag de Biofuse Rift Mask Red van Speedo. Deze zwembril is ook toegestaan bij ijszwemevents. Heb je ook een breder zichtveld.
  • een zwemboei
    Mocht er iets gebeuren dan kan je je altijd eerste steun zoeken bij je boei; onthoud wel dat een zwemboei geen safetyguard is.
  • neopreen zwemhandschoenen
    Zelf gebruik ik deze graag om mijn tijd in het water te verlengen
  • neopreen winterschoentjes
    Deze gebruik ik zelf niet, mijn voeten zijn gewend aan het koude water. Maar als je net begint met winterzwemmen dan is het een aanrader!

Versie twee: in de winter als er ijs ligt

Ligt er ijs, dan heb je nog net wat meer gear nodig. Vaak zul je dan een bijt of wak moeten maken. Ik geef je alvast een hele belangrijke tip mee: zorg dat je goed in en uit de bijt kan komen. Liefst  dat je kan je staan op de bodem.

En dan nog een mogelijk fabeltje de wereld uit helpen: als je stil zit in een ijswak koel je minder snel af dan wanneer je zwemt in ijswater, niet sneller! Omdat je niet beweegt, ontstaat er een natuurlijk ‘vliesje’ warmte om je lichaam heen. Daar kan bewegen niet tegenop.

  • neopreen handschoenen
    Die zijn nu echt noodzaak. Als je een bijt / wak wilt maken moet je ijs weghalen en dat kán met je blote handen, maar wees alert. IJs is net glas, je snijdt er je heel makkelijk aan. Uit veiligheidsoverwegingen en om verwonding te voorkomen zou ik uit voorzorg neopreen handschoenen aandoen.
  • klompen
    Maak je een wak of bijt dan heb je daar de tools voor nodig. Bij een vliesje ijs gebruik ik mijn klompen, die ik toch bij me heb omdat ze je voeten zo lekker warm houden.
  • hakbijl
    Heb je te maken met een dikker laag ijs, dus zeg maar 4 tot 10 centimeter, dan kan je een hakbijl gebruiken. Zelf ben ik door ervaring heel handig met de handbijl van Fiskars en zijn grotere broer de Kliefhamer.
  • ijspriem met fluitje
    Mocht je nou echt op de safety tour gaan, dan is dit een handig hulpmiddel.

En ten derde, omdat je ook weer aan land komt na het zwemmen:

Als je hebt gezwommen in ijswater of net uit een ijsbijt komt, moet je opwarmen. Dit kan via kleding, externe warmte of door iets warms te nuttigen.

Daarom bestaat het derde deel van mijn winteruitrusting uit:

  • kleding
    Lagen, lagen, lagen! En thermo-ondergoed natuurlijk.
  • thermoskan
    Ik heb er twee bij me: één Stanley thermoskan met heet water voor thee en eentje met heet water voor mijn kruik
  • kruik
    Zeker als je nog een tijdje in de auto zit naar huis, is niets aangenamer dan een warme kruik op je lichaam. Ook zonder dat warmt je lichaam op een natuurlijke manier weer op (door rillen of een afterdrop als het hevig is), maar die kruik is fijn om je op zo’n moment bij te staan.
  • klompen
    Dé schoenen om je voeten in op te warmen! Als je handen verkleumd zijn van de kou is niets onhandiger dan veters vast moeten maken. Als je nog wat hooi onder je voetzolen legt, creëer je nog extra warmte. Bovendien is het heel belangrijk dat je voeten voldoende kunnen ademen om de opwarming van je voeten te bevorderen. Dus je voeten afsluiten in een schoen of laars waar weinig tot geen zuurstof bij kan, is geen goed plan.

Extra gear voor zomer en winter

  • een GoPro
    Een actiecamera om in het water je zwem avontuur vast te leggen.
  • een zwemhorloge
    Houdt bij welke afstanden je hebt gezwommen en wat je gemiddelde slag was. Ik gebruik zelf de TOM TOM spark, maar er zijn ook anders zwemhorloges.
  • of een GPS meter
    Lange-afstandzwemmers gebruiken deze vaak. Hierop kun je niet alleen je gezwommen afstand bijhouden maar ook nog muziek luisteren in het water.
  • zoomers en een kickboard
    Voor mijn eigen borstcrawltraining gebruik ik zoomers (korte zwemvliezen) en een kickboard van Speedo.

Waar let je op bij je aanschaf?

  • badpak: zit het goed? Een badpak hoort strak te zitten.
  • zwembril: je kunt de maat controleren door te checken of de bril droog ook op je ogen blijft zitten. Belangrijk is dat de pasvorm goed is, dus zonder dat je het elastiek om je hoofd doet moet de bril zelf al een paar seconden blijven kleven.
  • oordoppen: de vorm moet goed in je oren passen. Omdat ik zelf veel zwem, heb ik oordoppen op maat laten aanmeten bij de opticien. Dit is wel even een investering maar de pasvorm is goed en mijn oordoppen zijn opvallend van kleur en ze drijven.

Ondersteunende producten

Ondersteunende producten die je assisteren tijden sof na het zwemmen kunnen zijn:

  • Een GoPro Hero 7, dan kun je in het water je zwemavontuur vastleggen. 
  • Een zwemhorloge dat bijhoudt welke zwemafstanden je hebt gezwommen en wat je gemiddelde slag was. Ik gebruik zelf de TOM TOM Spark. Maar er zijn ook anders zwemhorloges. Garmin , Polar, Fitbit en Misfit. Als je een  Garmin Swim of een Misfit Shine 2 koopt dan kun je gebruik maken van de Speedo On. Deze tracking app is wereldwijd beschikbaar en registreert de afgelegde afstand, type zwemslag en snelheid, maar ook de verbrande calorieën en de SWOLF (een maat voor de efficiëntie van je zwemslag). Daarnaast krijg je persoonlijke tips. Via de community kun je tips uitwisselen en kijken hoe anderen presteren.https://www.fithacking.nl/speedo-on-zwemstatistieken-online/
  • Je kan ook een aparte GPS meter gebruiken, bijvoorbeeld de handheld van Garmin, de Extrex 30. Deze is zeer nauwkeurig. Mocht je lange afstanden zwemmen dan kun je deze bevestigen aan je zwemboei. Een GPS meter zit tegenwoordig ook in veel zwemhorloges. 
  • Tevens kun je muziek luisteren in het water met een waterdichte iPod. Als koptelefoon heb je de  AGPTEK IPX8 Waterproof Headphones, Coiled Swimming Earbuds with Stereo Audio Extension Cable, SE11 Black nodig. Deze kun je bestellen op Wallmart: https://www.walmart.com/ip/AGPTEK-IPX8-Waterproof-Headphones-Coiled-Swimming-Earbuds-with-Stereo-Audio-Extension-Cable-SE11-Black/368068279
  • Zomer zwemschoentjes Van Speedo zijn handig om in zee te dragen. In het verleden ben ik in zee gebeten door een krab. Geloof me, dat is niet fijn en kan voorkomen worden door het dragen van zwemschoentjes.

Heb je vragen over zwemproducten, stuur me dan even een mailtje. Ik help je graag!