RTL Nieuws – persbericht

Als iets wel leuk én gezond is om te doen met het warme weer, dan is het zwemmen – liefst in de natuur. Professioneel buitenzwemster Susan Houbraken legt uit waarom: ‘Zwemmen hielp me van mijn pijn af na mijn auto-ongeluk.’

Lekker ontspannen en strakker in je vel? Neem eens wat vaker een frisse duik!

Houbraken weet als geen ander dat zwemmen goed is voor je gezondheid. Vier jaar geleden liep zij ernstig letsel op in haar nek en linkerschouder, door de gevolgen van een kop-staartbotsing. Sindsdien zwemt ze bijna elke dag (in open water): “Zwemmen hielp mij om mijn pijn na het ongeluk te verdoven. Tegenwoordig zorgt het ervoor dat ik mobiel blijf. In het water heb je veel meer bewegingsvrijheid en word je niet beperkt, omdat je spieren en gewrichten in het water als het ware ‘zweven’ en er nauwelijks druk op uitgeoefend wordt.”

Inmiddels heeft Houbraken van het zwemmen haar beroep gemaakt en zwemt ze op hoog niveau, 4 seizoenen lang in badpak. Ze helpt anderen om hun mobiliteit terug te vinden en behouden door middel van de watersport. “Dit gaat op voor iedereen, ongeacht je gewicht of leeftijd. Het activeert je spiergroepen die je normaal gesproken niet gebruikt en dat is altijd goed voor je.”

“Juist als je overgewicht hebt, is het goed om te gaan zwemmen”, zegt Houbraken. “Veel mensen met obesitas hebben last van pijntjes in de gewrichten door het zware gewicht dat ze meedragen. Het kan een grote stap lijken om te gaan sporten, omdat je bang bent dat je knieën het bijvoorbeeld niet aankunnen. Maar maak je geen zorgen: je bent gewichtsloos in het water.”

‘Het is heel intensief, en dus een heel effectieve manier om af te vallen’

Volgens Houbraken is zwemmen een heel effectieve manier om af te vallen. “Meer dan dertig minuten zwemmen is een actieve training waarbij je meer calorieën verbrandt dan een halfuur hardlopen. Het is heel intensief, maar tegelijkertijd ook de meest blessureloze sport die er bestaat. De kans is klein dat je met zwemmen iets overbelast.”

Schoonste water van Europa

Ook ouderen zijn daarom gebaat bij het regelmatig nemen van een duik, al is het voor mensen die wat verder op leeftijd zijn wel aan te bevelen op een paar dingen goed te letten. “Het is belangrijk dat je goed het water in kunt en er ook weer gemakkelijk uit kunt komen, zonder gevaar voor uitglijden. Bij een binnenbad is er vaak een trappetje aanwezig, maar als je buiten wilt zwemmen moet je goed kijken of het modderig of glad is. Het helpt om zwemschoentjes te dragen.”

We hebben in Nederland de luxe dat we, als we dat willen, ook in de buitenwateren kunnen zwemmen. Op www.zwemwater.nl houdt Rijkswaterstaat precies bij waar je wel en niet veilig kunt zwemmen. Wist je dat het buitenwater in Nederland behoort tot het schoonste water van Europa? Des te meer reden om er eens een duik in te nemen vindt Houbraken, die van mening is dat buiten zwemmen meerdere voordelen heeft ten opzichte van binnen zwemmen.

Al helemaal nu, tijdens de coronacrisis. “De binnenzwembaden bevatten in verband met hygiëne nu drie keer zo veel chloor dan normaal. Dit is slecht voor je ogen en je longen. Voor ouderen en mensen met longproblemen zou dit slecht kunnen zijn voor de gezondheid. Daarnaast kun je buiten veel langere afstanden zwemmen, zonder dat je steeds hoeft om te keren en ben je niet gebonden aan tijden.” Houbraken geeft ook aan dat koud water beter voor je lichaam is dan het verwarmde water dat je in zwembaden vindt. “Je komt zo veel frisser uit koud water dan uit verwarmd chloorwater.”

Kwestie van trainen

Het grootste voordeel van zwemmen is volgens Houbraken dat er weinig voor nodig is. “Je kunt het overal doen, wanneer je maar wilt. Er zitten alleen maar voordelen aan. In het begin zal het misschien zwaar zijn, maar het is een kwestie van trainen. Geef het even de tijd en dan zie je ongetwijfeld progressie. Niet alleen in je resultaten, maar ook fysiek en mentaal. Je gaat strakker in je vel zitten, ontwikkelt spieren en het maakt je hoofd even leeg.”

Heb je nog nooit buiten gezwommen, maar wil je het weleens proberen? Ga niet direct een uur in het koude water liggen, maar begin met een paar minuten. Geef je lichaam de mogelijkheid om aan het water te wennen: buiten zwemmen is heel anders dan binnen – en al helemaal in open water in plaats van een zwembad. “Is het water te koud? Trek een wetsuit aan! Deze geeft je meer drijfvermogen en een beschermend gevoel. Vanaf een temperatuur van twintig graden is het water aangenaam genoeg om zonder wetsuit te zwemmen.”

RTL Nieuws – 25 juni 2020, door Paula Vaarkamp

Benieuwd naar het hele verhaal? Lees dan ook mijn boek, te verkrijgen in de FrisseDuik webshop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *