‘Mijn onderhoud, mijn apk, mijn koffie’

In de media: 29 april 2021 | Brabants Dagblad, De Stentor, Algemeen Dagblad, PZC Nieuws | © Jeroen Schokker

Zaterdag opent het seizoen voor zwemmen in natuurwater. Liefhebber Susan Houbraken neemt elke dag een frisse duik en weet hoe je je voorbereidt. Tip: neem klompen mee, en een felgekleurde badmuts.

Als Susan Houbraken een duik neemt in natuurwater, is het alsof er van alles tegelijk plaatsvindt. “Ik word er blij van, er stromen gelukshormonen mijn lijf in. Buiten zwemmen is mijn onderhoud, mijn apk, mijn koffie: het is voor mij alles in één. Dat gevoel draag ik na een frisse duik de rest van de dag met me mee.”

Houbraken had een topbaan bij bol.com toen haar auto op een dag van achteren werd aangereden door iemand die te laat remde. Ze raakte gewond aan haar nek en schouder en heeft sindsdien chronisch pijn. Om zich beter te voelen, besloot ze in de natuur te gaan zwemmen. Een half uur per keer houdt ze het inmiddels vol. Dat is veel: beginnelingen wordt aangeraden het bij een minuut of vijf te houden. Ook dat is namelijk al genoeg voor gunstige effecten op de gezondheid.


Wat zegt de arts?

Medische voordelen van zwemmen in open water zijn er volop, stelt huisarts Monique Tjon-A-Tsien. Zij is fanatiek pleitbezorger van zwemmen in de natuur, in alle seizoenen. ,,Je traint er je hart en je bloedvatenstelsel mee. En als je zwemt komt er endorfine, het gelukshormoon, vrij. Dat kan helpen, ook bij chronische pijn: endorfines zijn lichaamseigen pijnstillers. Ik adviseer het buitenzwemmen ook aan patiënten met chronische stress. Het hoeft niet elke dag, twee tot drie keer in de week is voldoende voor de gezondheidseffecten.

Als je het te vaak doet, kan het je juist energie kosten in plaats van opleveren. Er zijn signalen waar je op moet letten. Word je moe in plaats van energiek? Warm je niet meer zo snel op? Dat zijn tekenen dat je het te vaak doet. Even rustig aan dus. Heb je hier geen last van en is je conditie goed, dan is de toegevoegde waarde van zwemmen in de natuur enorm.’’


Hoe bereid jij je voor op een duik?

“Ik check eerst de app Zwemwater van Rijkswaterstaat. Daarin staat een overzicht van meer dan achthonderd buitenzwemplekken in Nederland. Tussen 1 mei en 1 oktober worden de zwemwaterkwaliteit en veiligheid van al die locaties gecontroleerd op blauwalg en op bacteriën, de poepbacterie bijvoorbeeld. Daar kun je flink ziek van worden, dus daar moet je voor uitkijken. Vervolgens check ik Buienradar. Onweer zoekt het hoogste punt en in het water is dat jouw hoofd. Bij onweer moet je dus absoluut niet gaan zwemmen.

Daarna pak ik mijn zwemtas met zorg in. Ik neem een handdoek mee, een goede zwembril en een bidon met water voor na afloop. Net als een felgekleurde badmuts om goed zichtbaar te zijn en m’n hoofd warm te houden. Oordoppen ook, voor als ik onder water ga; je evenwichtsorgaan zit net achter je oren, je moet voor­komen dat daar de kou op slaat. Een kleine, felgekleurde zwemboei is ook fijn. Daar kun je je spullen in stoppen, maar je bent er vooral goed zichtbaar mee. Zelf neem ik ook klompen mee, die houden mijn voeten na afloop lekker warm en dan hoef ik met koude vingers geen veters te strikken.”

Susan:

Het gaat niet om afstanden. Ga pretzwem­men, niet prestatie­zwem­men. Als je dat ongetraind doet, ga je snel over je grenzen heen.

En dan maak je een bommetje?

“Als je ergens vaker komt en het gebied kent, kan dat best. Maar zo niet, doe dan voorzichtig en spring niet. Je zwemt in donker water, je weet niet wat er op de bodem ligt.

Let op je ademhaling, houd die rustig. Het gaat niet om afstanden. Ga pretzwemmen, niet prestatiezwemmen. Als je dat ongetraind doet, ga je snel over je grenzen heen. Het water kan comfortabel aanvoelen. Zelfs als het maar 10 graden is, kun je denken: wat lekker! Zeker als het zonnetje schijnt. De echte kou komt daarna. Dan moet je lijf weer opwarmen en aan de bak om dat te doen. Dat kost veel energie.”

Warm douchen na afloop is dan zeker uit den boze?

“Precies, de overgang wordt dan veel te groot. Laat je lichaam zichzelf opwarmen. Dat kan het! Als ik eruit kom, krijg ik steevast een afterdrop: dan wordt koud bloed vermengd met warm bloed en ga ik onwijs rillen, ongeveer tien minuten lang. Dat hoort erbij. Vervolgens ben ik weer oké en klaar voor de dag.”

Heb je mijn boek al gelezen? Klik op de blauwe button om het direct te bestellen!

Wil je weten hoe het met andere zwemmers gaat?

Comments (1)

  1. Leuk stuk en ik zie dat je een nieuwe en goed gekozen kaft hebt voor je boek.
    Warm douchen doe je dus echt niet na afloop?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *