Versoepelen – doet jouw lijf dat ook? 

We mogen weer versoepelen. Maanden hebben we hier naar uitgekeken en nu mogen we weer.

Yes. En nu ben ik benieuwd naar jouw versoepeling van de afgelopen maanden 😉 Volgens de Hersenstichting hebben we namelijk de afgelopen 15 maanden meer buiten bewogen en gefietst. Hoewel de sportscholen dicht waren, hebben we in de praktijk dus toch nog wel gewerkt aan onze fysieke conditie. 

Geldt dat ook voor jou?

Gaat het buitenzwemmen je nu makkelijk af of merk je juist dat je niet meer het lijf van een 20-jarige hebt? Wat is het effect van zwemmen?

In het water ben je soepeler

In het buitenwater ben ik een stuk soepeler dan op het droge. Zoals je waarschijnlijk weet, heb ik chronisch nekletsel en heb ik te kampen met dagelijkse pijn. Maar wat vast zit probeer ik zoveel mogelijk soepel los te zwemmen om mijn mobiliteit te vergroten. En daar is zwemmen ideaal voor! Wist je dat de impact op je gewrichten en spieren bij zwemmen 90% minder is dan bij sporten op het droge? Al zwemmend kan je bijna gewichtloos door het water bewegen – dus is zwemmen de sport om je flexibiliteit te verbeteren. Versoepelen kan dus ook in het water, tijdens een training waarbij je wél de weerstand opzoekt.

Ook je hoofd voelt losser

Voelt buiten zwemmen wellicht minder als een sportmoment, realiseer je dat je dat dus wel degelijk doet met al die zwemslagen. Terwijl het gewoon voelt als ontspanning!

Want met zwemmen vergroot je je mobiliteit, bewegelijkheid, spierkracht, fitheid en conditie – maar ook je mentale gesteldheid. Zat je voordat je een frisseduik nam vast in je hoofd, grote kans dat je na het buitenzwemmen je zorgen hebt kunnen los laten in het water en je soepeler in je vel zit.

Ongemerkt versoepel je

Het kan natuurlijk zijn dat je deze versoepeling niet herkent omdat je zelf te kampen hebt met verborgen letsel. Een vastzittende schouder, een verslijtende heup die niet volledig mee beweegt waardoor je minder makkelijk schoolslag kan zwemmen, je nek die pijn doet… Niet elk lichaam voelt soepel aan, ook al zwem je al maanden buiten. Maar in the end versoepel je wel. Ok, je bent niet meer die 20-jarige die zich moeiteloos door het water heen beweegt, maar je ervaart wel degelijk de versoepeling door het zwemmen. Misschien zijn je klachten minder dan als je niet zwemt, misschien kun je ze lichter opnemen. Dan is jouw versoepeling wat minder fysiek dan mentaal. Je laadt weer op in de buitenlucht, je hebt gekozen voor buiten bewegen en je één voelen met de natuur; en zeg nou zelf voelt dat niet soepel tussen je schouders?

Dus ja, fijn dat we weer mogen versoepelen maar stiekem versoepelde jij al een tijdje. Want buiten zwemmen doet dit met je, het maakt je soepeler van lichaam en geest. 

Heb je nog niet de stap naar het buitenwater kunnen maken? Ik kan je helpen met een “alles over buitenzwemmen’ workshop. In een maand tijd leer ik je vertrouwen te krijgen in je lichaam en veilig te zwemmen in het buitenwater. Zodanig dat je soepel de zomer uit zwemt.

Heb je mijn boek al gelezen? Klik op de blauwe button om het direct te bestellen!