Eerste koude duik

Blog Eerste koude duik over buiten koudwater zwemmen in open natuurwater.

Hoe je warm loopt voor zwemmen in koud water.

Daar lig je dan in het koude water, de watertemperatuur is 9 graden en alles in je lijf voelt ongemakkelijk. Je mentale reactie op de kou is ‘ PANIEK, PANIEK!‘ En je fysieke reactie bestaat uit prikkels en een versnelde hartslag of hoge ademhaling. Alles in je lichaam en geest schreeuwt om hulp. Het is onbekend terrein, een onontgonnen gebied.

Stil, stemmetje!

Ja, zwemmen kan je, met twee zwemdiploma’s op zak is de kans dat je hier nu in het ondiepe water gaat verdrinken erg klein. Maar dat stemmetje in je hoofd, dat aandacht wil, dat schreeuwt moord en brand om de kou. Dat stemmetje spreekt je toe dat het ongezond is. Dat stemmetje, dat groeit door de aandacht die je het geeft, dat stemmetje zetten we uit. Mute, stil, hoppetee.

Toch gewoon DOEN

Ja, je zit nu in het koude water, je lichaam gaat in de overlevingsstand en ja, je voelt de eerste 20 seconden heftige prikkels. Je lichaam reageert, verkrampt misschien wel. Maar de andere stem in je hoofd, de stem die we niet hebben uitgezet en die bepaalt, die stem zegt: DOEN.

Wow, ontspanning!

Je beweegt voorzichtig. Je merkt dat de eerste schrikreactie weg is, maar je lijf is nog op zoek naar een ontspannen modus. Na twee minuten vind je het eigenlijk al weer welletjes, maar net als je dan denkt: ‘ik wil eruit’, dan merk je dat je lijf gaat ontspannen. Dat je echt begint met voelen, en dat je dus merkt dat je weer de controle terug hebt. Je beweegt je voort in het water maar je blijft op veilige afstand van het trappetje. Je zwemt en je merkt dat er ruimte is voor ontdekking. Je kijkt om je heen en je ziet opeens de echte natuur. Het valt je op dat je niet alleen in het water bent maar dat er nog meer waterleven is. Je bespeurt dat er nu ook ruimte is om zwemmend om je heen te kijken zonder dat je in paniek raakt.

Trots op jezelf

Al zwemmend vervult jouw lichaam zich met trots. Trots op jezelf dat je de lef had om de sprong in het diep te wagen. Trots dat je de kou kan trotseren en dat er zelfs ruimte is voor ontspanning. Voor alles een eerste keer. En ook al kan je de kou in je hoofd beredeneren, zo vanuit het water en het ondervinden is iets anders. Het is een eerste stap, een eerste stap naar de overtuiging dat je het kan. De vooroordelen over kou en de angsten ervoor negeer je. Je moet het water voelen, de kou ervaren en voordelen benutten.

Energie en warmte

En ja, ik hoor je denken, vanuit het open water: ‘Susan, welke voordelen? Ik voel me net een beetje comfortabel in dit koude water, maar voordelen?’ Ja, die zijn er. Volop! De voordelen van de energie en de warmte die je straks gaat voelen als je het water weer uitstapt. En ja, ga er maar uit. Goed gedaan, knapperd. De tweede keer is altijd makkelijker, de eerste stap is gezet. De FrisseDuik is gedaan en je zult nu fris de dag gaan voorzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *