Winterzwemmen, je kan het!

© FrisseDuik

Koud bellen: wat houdt je tegen om te blijven zwemmen? 

Ik heb de afgelopen tijd nogal wat telefoontjes gepleegd met mensen die twijfelen of ze na de zomer door willen of kunnen zwemmen (lees even door, ik vertel straks waarom). Nu de buitenbaden sluiten en het natuurwater kouder wordt, vragen ze zich af: ga ik verder met zwemmen? Waar dan, en hoe te beginnen?

En ik hoor heel wat bezwaren die geen bezwaar hoeven te zijn. Sommigen denken er gewoon niet aan dat buitenzwemmen een optie is. Die kan ik snel verder helpen 😉. Anderen vinden het buitenwater vies. Dan vertel ik dat het Nederlandse oppervlaktewater al jarenlang steeds schoner wordt en op heel veel plaatsen uitstekend zwemwater vormt (misschien wel gezonder dan water met chloor…). Soms vinden ze dat het water niet dichtbij genoeg is, maar gaan ze er in de zomer wel zwemmen. Of ze hebben belemmerende overtuigingen als: het water wordt te koud en daar word je toch ziek van? Ook die overtuiging kan ik snel tackelen nu er steeds meer bewijs is dat koudetraining juist veel positieve gezondheidseffecten heeft. Net als bewegen in de natuur. Buitenzwemmen combineert die twee supergezonde factoren!

Koutolerantie opbouwen

En ja, nu het water weer afkoelt (JEAAHHHH) douche ik weer dagelijks in zijn geheel koud. Ik heb het omarmd, het volledig koud douchen. Naast dat het efficiënt is en duurzaam, is het ook nog eens een goede voorbereiding voor de echte kou bij het buiten zwemmen deze winter. Als je koud (af)doucht leert je lichaam om te gaan met stressprikkels. Het ervaart dat kou wel even voor schrik zorgt, maar dat het niet gevaarlijk is. Zo kun je straks ook het koude water in zonder dat je verstijft of even geen adem meer kunt krijgen. Het is dus een goed idee om nu al koud te douchen om je mentaal en lichamelijk voor te bereiden. En een positieve bijkomstigheid is dat koud douchen bijdraagt aan meer energie, vetverbranding en endorfine. Ja, ook jij kan gelukkig worden van kou – zelfs als je jezelf nu een koukleum noemt!

Waarom ik al die mensen belde

En zo kom ik bij het onderwerp waar ik deze blog mee begon: waarom ik al die mensen belde die twijfelen of ze nog door kunnen of willen zwemmen. 

Ik weet uit ervaring dat je rustig de hele winter buiten kunt zwemmen. Dat je die zomerse ontspanning kunt vasthouden in de winter. Je kunt je deze herfst en winter net zo fit en ontspannen voelen als in de zomer. Hoe? Door ‘gewoon’ vanuit de zomer door te blijven zwemmen.

Maar dat ‘gewoon’ blijkt voor veel mensen toch niet zo gewoon te zijn. Ook als ze al inzien dat het water schoon genoeg is en kou eerder goed dan slecht voor hun gezondheid is. Ze zien op tegen koude handen en voeten. Ze vragen zich af of ze een wetsuit nodig hebben, en wat voor materiaal nog meer. Ze hebben geen idee hoe lang ze in het water kunnen blijven, en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze veilig kunnen zwemmen bij kou…  

Daarom bied ik een gloednieuw winterprogramma aan 

Winterzwemmen houdt je gezond, ontspannen en fit. Daar zet ik deze winter op in. Zwem de winterdip weg en kom uit de slaapstand.

Ik help je. Met persoonlijke begeleiding en via wekelijkse video-opdrachten die je steeds een stapje verder helpen in je ontwikkeling als winterzwemmer. Om een tipje van de sluier op te lichten, het zijn opdrachten zoals:

  • Ga met één laag kleding ’s morgens om 7 uur tien minuten buiten wandelen. Doe dit deze week twee keer.
  • Maak je winterzwemtas in orde en richt hem praktisch in.
  • Noteer wat kou mentaal met je doet en wat je hoopt te bereiken.
  • Ga naar de sauna en neem een dompelbad.
  • Ga op één dag drie keer naar je zwemplek, niet om te zwemmen maar om met een wijde blik naar het water te kijken.

Nu is hét moment om te beginnen! Het is belangrijk dat je lichaam geleidelijk aan de temperatuur went nu het water kouder wordt. 

Dus kan ik je warm laten lopen voor dit koude bad? Klik hier voor uitgebreide informatie én om direct aan te melden. Gewoon doen!

Heb je mijn boek: Buitenzwemmen een FrisseDuik in natuurwater! al gelezen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *