Winter zwemmen werkt verslavend

Ik ben verslaafd aan koud water, en jij?

De hele dag spookt het koude water door mijn hoofd

En hoe vaak denk je aan het buitenwater?

Om mezelf rustig te houden kan ik het beste in de ochtend buiten zwemmen. Als ik de ochtend niet zwem, ben ik de rest van de dag onrustig en kan ik letterlijk aan nog maar 1 ding denken: en dat is zwemmen. Word jij ook zo onrustig als je nog niet buiten hebt gezwommen? Met name nu in de winter.

Energiepepper of energievreter

Voor mezelf heb ik helaas geen vaste planning als het gaat om buitenzwemmen. Als het aan mij ligt, en ik met niemand rekening hoef te houden, dan zou ik er standaard ‘s ochtends in liggen. Zo simpel is het. Heel luxe, in het buitenwater wakker worden met de kou als energiepepper. Qua planning heb ik het helaas niet voor het kiezen aangezien mijn 3 kinderen, alle 3 onder de 12 jaar, thuis zitten en online les krijgen. In de ochtend ben ik alles-in-1 en moet ik mijn aandacht verdelen tussen de kinderen en mijn werk. Minder simpel en als ik eerlijk ben eerder een energievreter – dus ja, het buitenwater spookt dan door mijn hoofd. Naarmate de dag vordert, wordt het verlangen naar het zwemmen alleen maar groter.

Maak een planning en ga ervoor

Wat ik eigenlijk zeg, is dat een vaste zwemplanning beter zou zijn voor mijn gemoedsrust. Iedereen, maar met name jijzelf, weet dan tenminste waar je aan toe bent.  Door te bepalen dat je gaat, creëer je duidelijkheid en rust. 

Maar alleen met bepalen dat je het gaat doen, lig je nog niet in het water. Goede voornemens die je ‘s ochtends maakt, kunnen gedurende de rest van de dag sneuvelen of ondersneeuwen. Om je hoofd tijdens de dag boven water te houden, werkt een zwemplanning dus beter.

Voed je basisbehoefte

Zie het buitenzwemmen als eten en drinken, een basisbehoefte waar je niet zonder kan.

Dus maak met jezelf een planning, een afspraak, zodat je weet waar je aan toe bent. In de ochtend kun je vast en zeker goed inschatten of je die dag aan zwemmen toe komt of niet. Trek anders, om jezelf een steuntje in de rug te geven, bij het opstaan je zwemkleding al aan zodat je alvast met 1 been in het water staat. 

Hou je vast aan de planning en het tijdstip die je jezelf hebt gegeven om naar het water te gaan.  

Zet je wekker van je telefoon als reminder en ga. 

Jij wilt dit, de hele ochtend spookt het buitenwater in je hoofd. Als je tijd kan maken om te eten dan kun je ook tijd vrij maken om te zwemmen. Voed je basisbehoefte.

Soms lukt het niet…

En lukt dit niet? Dan is er geen man overboord. Dan kun je de knoop doorhakken, verder dagdromen over het buitenwater en als de wiedeweerga koud douchen en aankleden. Heb je toch nog een energiepepper. 

Als je dan eenmaal schoon bent? Weer door met je dag en verlangen naar morgen, als er weer een nieuwe dag is aangebroken om wederom de kou en de natuur op te zoeken. 

Koudwaterzwemmen werkt verslavend, heb je het door?

Heb je mijn blog ‘Zwem jij door deze winter?‘ al gelezen? Dan weet je waarom mijn winterprogramma zo interessant is!

Wil je weten hoe andere zwemmers omgaan met hun zwemroutine?

En wil je weten wat het winterprogramma inhoudt? Dan klik je op onderstaande button!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *