Foto credits : Jeroen Schokker

22 maart was de warmste maart ooit gemeten

 

Dus jij wilt nu heel graag starten met buitenzwemmen. Ik begrijp het wel, het zonnetje lonkt.

BAMM. Daar lig je dan in het koude water, de watertemperatuur is 9 graden en alles in je lijf voelt ongemakkelijk. Je mentale reactie op de kou is ‘ PANIEK, PANIEK!‘ En je fysieke reactie bestaat uit prikkels en een versnelde hartslag of hoge ademhaling. Alles in je lichaam en geest schreeuwt om hulp. Het is onbekend terrein, een onontgonnen gebied.

Stil, stemmetje!

Ja, zwemmen kan je, meerder zwemdiploma’s op zak is de kans dat je hier nu in het ondiepe water gaat verdrinken erg klein. Maar dat stemmetje in je hoofd, dat aandacht wil, dat schreeuwt moord en brand om de kou. Dat stemmetje spreekt je toe dat het ongezond is. Dat stemmetje, dat groeit door de aandacht die je het geeft, dat stemmetje zetten we uit. Mute, stil, hoppetee.

Toch gewoon DOEN

Ja, je zit nu in het koude water, je lichaam gaat in
de overlevingsstand en ja, je voelt de eerste 20 seconden heftige prikkels. Je lichaam
reageert, verkrampt misschien wel. Maar de andere stem in je hoofd, de stem die
we niet hebben uitgezet en die bepaalt, die stem zegt: DOEN.

Wow, ontspanning, echt!

Je beweegt voorzichtig. Je merkt dat de eerste schrikreactie
weg is, maar je lijf is nog op zoek naar een ontspannen modus. Na twee minuten vind je het eigenlijk al weer welletjes, maar net als je dan denkt: ‘ik wil eruit’,
dan merk je dat je lijf gaat ontspannen. Dat je echt begint met voelen, en dat
je dus merkt dat je weer de controle terug hebt. Je beweegt je voort in het
water maar je blijft op veilige afstand van het trappetje. Je zwemt en je merkt
dat er ruimte is voor ontdekking. Je kijkt om je heen en je ziet opeens de echte
natuur. Het valt je op dat je niet alleen in het water bent maar dat er nog
meer waterleven is. Je bespeurt dat er nu ook ruimte is om zwemmend om je heen
te kijken zonder dat je in paniek raakt.

Trots op jezelf

Al zwemmend vervult jouw lichaam zich met trots. Trots op jezelf dat je de lef had om de sprong in het diep te wagen. Trots dat je de kou kan trotseren en dat er zelfs ruimte is voor ontspanning. Voor alles een eerste keer. En ook al kan je de kou in je hoofd beredeneren, zo vanuit het water en het ondervinden is iets anders. Het is een eerste stap, een eerste stap naar de overtuiging dat je het kan. De vooroordelen over kou en de angsten ervoor negeer je. Je moet het water voelen, de kou ervaren en voordelen benutten.

Energie en warmte

En ja, ik hoor je denken, vanuit het open water: ‘Susan, welke voordelen? Ik voel me net een beetje comfortabel in dit koude water, maar voordelen?’ Ja, die zijn er. Volop! De voordelen van de energie en de warmte die je straks gaat voelen als je het water weer uitstapt. En ja, ga er maar uit. Goed gedaan, knapperd. De tweede keer is altijd makkelijker, de eerste stap is gezet. De FrisseDuik is gedaan en je zult nu fris de dag gaan voorzetten.

Mocht het je niet zelfstandig lukken, doe dan mee aan mijn Zwem de zomer in programma.

Voel je vrij om mijn blog in je eigen netwerk te delen!