Hoe lang kun je in koud water zwemmen?

Buiten zwemmen in koud water.

Zwembad gesloten en nog in mijn hoofd is alles een wedstrijd

Mijn hersenpan voelt koud, ik merk dat ik alleen nog maar kan denken aan mijn koude hoofd. Het is inmiddels november en ik lig pas net in het buiten water. Hoezo heb ik het gevoel dat ik bijna een brainfreeze krijg?

En krijg ik echt een brainfreeze, of is het mijn eigen angst ervoor? Ratio versus gevoel.

Hou je hoofd koel

Ik twijfel en mijn afspraak met mezelf is dat, als ik twijfel, ik even bij mij zelf moet nagaan wat er precies gebeurt en hoe ik me er mentaal en fysiek bij voel.

Terwijl ik mijn armen nog uit het water til om mijn schoolslag af te maken bedenk ik me dat ik me laat leiden door mijn emoties.

Is mijn hoofd echt te koud, of is het dat stemmetje in mijn hoofd dat mij een koud hoofd aanpraat? Hoe het ook zit, ik voel weerstand en deze weerstand moet even aandacht krijgen.

Kijk met een helikopterview

Ik scan de situatie al zwemmend door het koude water. Ik loop even mijn zwemveiligheidslijstje af. Hoe soepel gaat mijn schoolslag nu? Heb ik vannacht geslapen? Heb ik voldoende gegeten? Hoe fit voel ik me? Voelt mijn lijf goed? Hoe mobiel ben ik? Hoe ontspannen voel ik me nu?

Maar ook: hoe lang duurt het voordat ik weer bij de steiger ben, om via de trap uit de waterplas te stappen?

Terwijl ik zwemmend bezig ben met mijn lijstje merk ik dat ik inmiddels dicht bij de steiger ben om er uit te kunnen stappen en na te denken. Het is ok, ik heb vandaag het koude water aangeraakt. Niks moet, alles mag. Wees lief voor jezelf en vooral: HET IS GEEN WEDSTRIJD.

Keerpunt

Want eerlijk gezegd: dat is mijn valkuil. In mijn hoofd is alles een wedstrijd. Ik leg de lat zeer hoog, waardoor ik soms vergeet te genieten. 

Mijn doel staat ongeveer op mijn voorhoofd te lezen: weer een hele kilometer in ijswater zwemmen. Doordat dit er staat ben ik zo gefocust op presteren en zwemmeters maken, dat ik mezelf amper toesta om nu te genieten. 

Pretzwemmen of prestatiezwemmen?

Dus wat doe ik vandaag, hier in het water? Wat is mijn doel? Afstandzwemmen en oefenen met de kou of ontspannen zwemmen en genieten van deze prachtige natuur en alle elementen?

Al zwemmend kom ik erachter, ik merk dat ik me gezond en fit genoeg voel om de koudeacceptatie aan te gaan en dat ik stiekem eigenlijk zin heb om vandaag een pretzwemster te zijn in plaats van een wedstrijdzwemmer. 

Wie is je tegenstander?

Ik merk dat ik me ga inhouden en mijn slag ga aanpassen naar de 3de versnelling in plaats van de 5de.

Ik wil genieten, ik hoef niet een wedstrijd met mezelf aan te gaan. Ik mag tijdens het zwemmen mijn zwemdoel aanpassen. Het is ok. Dus voel je je even wat minder, waardoor de laatste meters mijlenver lijken? Of sta je aan de waterkant en bedenk je dat je vandaag echt even geen zin hebt om de kou te omarmen? Dan zeg ik, het is ok. Doe wat bij je past, doe wat goed voelt.

Wees kritisch en lief tegelijk. Kritisch qua veiligheid en weerstand en lief naar jezelf in de zin dat jij bepaalt en niet dat stemmetje in je hoofd, dat jou altijd maar in de competitiestand wil hebben. 

Heb je mijn blog ‘Winterzwemmen, je kan het” al gelezen? Klik hier en lees waarom mijn winterprogramma zo interessant is!

En als je dan wil weten wat het winterprogramma inhoudt, klik je op onderstaande button!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *