Fysiek opwarmen na het buitenzwemmen in de winter?

Beweeg je warm na het buitenzwemmen: Hoofd, schouders, knie en teen………

Foto credits Jan Hoetmer. Locatie Zweden maart 2020

Ken je dit liedje nog, en het dansje dat er bij hoort? Het kan je helpen om fysiek op te warmen na het buitenzwemmen in koud water. 

Want het buiten water is inmiddels echt koud 

In sommige delen van het land bereikt het water inmiddels ijswater temperaturen. IJswater is water onder de 5 graden Celsius, en inmiddels heb ik al meerdere posts van volgers voorbij zien komen waar de thermometer een ijswatertemperatuur aangeeft namelijk 3 graden Celsius.

Geen schaatsweer maar zwemweer

Dus het ijszwemmen is in delen van het land officieel begonnen. Waar de één dus zijn schaatsen nog in het vet heeft zitten, smeert de ander vet op zijn gezicht. Huh, hoor je dat goed? Ja, dat hoor je goed: mocht je wat hulpmiddelen willen inschakelen dan kun je vaseline op je gezicht smeren om je gezicht warm te houden. Een vet gezicht stoot water af. Nu het water nog vloeibaar is kunnen we er doorheen glijden. In schoolslag of in borstcrawl, zwem de slag waarbij je je prettig voelt. Als je liever geen nat gezicht wilt dan hou je je hoofd boven water, want weet je nog, het is geen wedstrijd, niets moet. Jij bepaalt.

Zwemkleding aan, badmuts op, boei om je middel en zwemmen maar!

Zwem de warmte tegemoet maar wees zuinig met je energie

Als je nu buiten zwemt dan zal je merken dat je ‘kacheltje’ aangaat. Voor iedereen verschillend maar op een gegeven moment merk je het warme bloed naar je romp stromen. Bij dit moment voel je een energiestoot door je lichaam gaan, alsof iemand kolen op het vuur heeft gegooid. De boel wordt van binnen lekker opgestookt en jij ervaart hiervan de voordelen. Je zult zien dat je lichaam de kou accepteert en je lichaam gaat zich naarmate de tijd vordert ontspannen. 

Hoe vaker, hoe beter het lichaam zich aanpast

En hoe vaker je buiten zwemt hoe beter je lichaam zich gaat aanpassen. En dat zal je zwemmend merken maar ook nadat je hebt gezwommen. Buiten zwemmen in koud water kost energie, heel veel energie. Maar opwarmen ook. En daar komt het kleuterliedje en vooral de bijbehorende beweging om de hoek: hoofd, schouders, knie en teen, knie en teen… Door bewegen warm je sneller op. Dus als je eenmaal bent aangekleed ga dan bewegen. Terug naar het spelende kind: ben je met meerdere zwemmers dan kan je tikkertje gaan doen, hoofd schouders knie en teen, ‘shaken’ op de plaats, of opdrukken, of tai chi. 

Zorg in elk geval dat je beweegt, help je lichaam een handje. Je zult het rillen (de afterdrop) waarschijnlijk veel minder ervaren.

Maak je hoofd (knie en teen, knie en teen…) leeg in het water

Laat je niet tegenhouden door de kou. Bescherm jezelf en help je lijf weer opwarmen, maar gá! Ervaar de kracht van de natuur en ga buitenzwemmen. IJszwemmen draagt bij aan rust in je hoofd en een sterker immuunsysteem. De belemmerende gedachte ‘Ik ben druk, het gaat me vandaag niet lukken’ gaat je niet buiten brengen. De helpende gedachte ‘Ik ga even opladen in deze volle dag’ zet je al met 1 been buiten de deur. 

En ja, buitenzwemmen kost tijd, vergt inspanning en energie. Maar realiseer je dat je volle hoofd er leger van wordt, waardoor je je volle agenda weer aankan.

Heb je mijn blog ‘Soms vind ik het ook écht koud‘ al gelezen? Dan weet je waarom mijn winterprogramma zo interessant is!

Wil je weten hoe andere zwemmers omgaan met hun zwemroutine?

En wil je weten wat het winterprogramma inhoudt? Dan klik je op onderstaande button!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *